Czy wiesz, co to jest system prowadzenia klienta i co daje? Klienci chętnie wracają do sklepu, który jest wygodny, dobrze oznaczony i intuicyjny. Jak wybrać wyposażenie sklepu, by nie przytłaczało, a dostępna przestrzeń była dobrze wykorzystana?
Jak wyposażyć sklep – strefa przejścia
Aranżację wnętrza sklepu należy zacząć od określenia:
- charakteru obiektu – czy będzie to sklep: spożywczy, sportowy, obuwniczy, papierniczy itp.,
- kto jest grupą docelową – dzieci, osoby starsze (potrzebują niższych mebli) osoby dorosłe, osoby niepełnosprawne,
- ilości towaru, jaki będzie eksponowany,
- dostępnej powierzchni handlowej (wielkość powierzchni użytkowej oraz wysokość sali handlowej),
- umiejscowienia sklepu – wolnostojący, w budynku mieszkalnym (np. parter bloku czy kamienicy), galerii handlowej,
- budżetu.
Na podstawie umiejscowienia sklepu można określić wygląd pierwszego elementu, czyli strefy przejścia. Co to takiego? W przypadku sklepów wolnostojących czy tych, które mają wyjście bezpośrednio na ulicę, stosuje się strefę przejścia, która jest swego rodzaju przedsionkiem sklepu. Jest to bufor chroniący pomieszczenie handlowe przed wychłodzeniem czy hałasem dochodzącym z ulicy. Im dłuższa strefa przejścia, tym lepiej spełnia te założenia. To w niej często umieszcza się bramki z oznaczeniem kierunkowym.
Długi przedsionek może przyczynić się dodatkowo do poniesienia obrotów sklepu, ponieważ przeciętnie klient zaczyna się rozglądać za towarem po przejściu 3 metrów. Zatem sprawa staje się jasna – odległość od wejścia do pierwszych regałów z towarem powinna wynosić nie mniej niż 3 metry (strefa przejścia powinna znaleźć się możliwie najbliżej wejścia do sklepu). W przeciwnym razie towary znajdujące się w mniejszej odległości mogą cieszyć się mniejszym powodzeniem, ponieważ nie będą zauważane przez klientów. Dotyczy to również koszyka czy wózka na zakupy – on też powinien zostać ustawiony zgodnie z tą zasadą i do tego po prawej stronie (większość osób w Polsce jest praworęczna). Dodatkowo ustawieniem koszyka sugerujesz klientowi kierunek, w jakim ma się poruszać.
Sprawa wygląda inaczej w przypadku sklepów znajdujących się wewnątrz galerii handlowej. Tam strefa przejścia jest krótsza – nie musi chronić przed zimnem, wiatrem czy innymi czynnikami zewnętrznymi.
Wyposażenie sklepu – dobór mebli do dużej powierzchni
Sposób ustawienia mebli ma bardzo duże znaczenie, a więc jak wyposażyć sklep? Regały czy gondole sklepowe sięgające aż do sufitu mogą robić przytłaczające wrażenie i zmniejszyć optycznie przestrzeń. Dodatkowo tworzą swego rodzaju labirynt, w którym klient może się zagubić. By zapobiec takiemu zjawisku, należy ustawić regały daleko od siebie, aby przejścia były szerokie i pozwalały na minięcie się dwóch osób z wózkami towarowymi czy koszykami na zakupy.
W sklepach wielkopowierzchniowych warto ustawić niskie wyposażenie sklepu, które nie zamyka przestrzeni. W przypadku dużych sal sprzedażowych przyczynia się to też do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa (gdy doda się jeszcze do tego lustra umieszczone w rogach pomieszczenia pod sufitem, personel widzi wszystko, co dzieje się na sali) i podnoszenia jakości obsługi – pracownicy mają możliwość dostrzeżenia klienta, który czegoś szuka i udzielenia mu pomocy.
Jak wyposażyć sklep o małej powierzchni?
Właściciele małych sklepów najczęściej borykają się z problemem zmieszczenia jak największej ilości towaru na małej powierzchni. Z pomocą przychodzą meble sklepowe dopasowywane do pomieszczenia. Takie dedykowane rozwiązania są nie tylko użytkowe, ale także mogą być ładne i unikatowe. Cięte laserowo metalowe regały, zaprojektowane do konkretnej przestrzeni mogą tworzyć np. kompozycję industrialną. Dzięki temu, że są dopasowywane do potrzeb klienta, mogą być niepowtarzalne – nietypowe kształty kreują nowoczesną czy awangardową przestrzeń, która jest nie tylko użytkowa, ale także estetyczna.
Jak wyposażyć sklep małopowierzchniowy? W małych sklepach stosuje się wysokie wyposażenie sklepu. Daje to możliwość wyeksponowania większej ilości towaru na niedużej powierzchni.
Tutaj warto dodać, że używanie mebli sklepowych dedykowanych konkretnym towarom wpłynie na lepsze zagospodarowanie przestrzeni. Takie meble jak gondole sklepowe, gabloty, regały na prasę czy na pocztówki zajmują mniej miejsca. Dobrym pomysłem na stworzenie jednolitej i dobrze zagospodarowanej kompozycji jest zakup mebli systemowych dopasowanych do pomieszczenia.
Ile kosztuje wyposażenie sklepu?
Cena, jaką musisz zapłacić za wyposażenie sklepu, zależna jest od kilku czynników:
- powierzchni – ilość potrzebnych mebli,
- aranżacji – czy meble mają być nakierowane na konkretny styl,
- dopasowania – czy są robione na zamówienie (dopasowywane do powierzchni),
- elementów składowych – rodzaje regałów, lad i innych elementów,
- dodatkowego potrzebnego wyposażenia np. wózek do przewożenia ciężkiego zaopatrzenia,
- ilości elektroniki – tutaj warto się zastanowić czy system sprzedaży będzie obsługiwany tylko przy pomocy czytnika, kasy fiskalnej i terminala czy potrzebny jest komputer, do tego dochodzą jeszcze dodatkowe opcje, jak: alarm, monitoring itp.
Na to, ile kosztuje wyposażenie sklepu, wpływa także stopień przygotowania lokalu. Wynajmując czy kupując pomieszczenie na sklep, należy zwrócić uwagę na stan instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej i grzewczej. Dodatkowo ważne jest czy nieruchomość ma wyposażone pomieszczenia sanitarne.
Aranżacja sklepu może znacznie podnieść jego wyniki sprzedażowe, a zatem warto postawić na wygodne meble i dobre urządzenia. Jeśli chcesz mieć oryginalne wnętrze, które zwraca na siebie uwagę, wybierz meble dopasowane do Twoich potrzeb. Kupując wyposażenie sklepu, pamiętaj, że wybrane wyposażenie sklepu musi być bezpieczne i spełniać swoje funkcje – na tym nie warto oszczędzać.