Droga do otwarcia dobrego sklepu, który będzie generował wymierne zyski ze sprzedaży zaczyna się od etapu projektowania. Zaprojektowanie odpowiedniego dla danej branży ruchu klientów wewnątrz sklepu, optymalny układ działów produktowych, zaplanowany merchendising, projektowanie mebli sklepowych i wybór wyposażenia to nie małe wyzwanie. Przemyślany projekt to dobra okazja do poznania różnych opcji i przeanalizowania układu sklepu, który zachęci klientów do zakupów. W naszym krótkim poradniku pokażemy w prostych krokach jak stworzyć sklep idealny.

1. Floorplan – przemyśl dobrze charakterystykę twojego sklepu.

Niezależnie od wielkości sklepu, w praktyce stosuje się trzy podstawowe układy regałów i wyposażenia.

Układ rzędowy

Najlepszy dla: mało i średnio powierzchniowe sklep

Gdy najważniejsze jest: optymalne wykorzystanie regałów, łatwość zatowarowania

Branże: sklepy spożywcze, drogerie, sklepy z zabawkami, księgarnie, artykuły gosp. domowego

Układ rzędowy jest bardzo wydajnym układem sklepu zapewniającym dobrą organizację ruchu klientów wewnątrz sklepu oraz maksymalnie efektywne zagospodarowanie dostępnej przestrzeni. Ustawienie regałów w rzędach pozwala na zagospodarowanie ścian, narożników oraz powierzchni w centrum projektowanego pomieszczenia. Rzędy regałów są łatwe w zatowarowaniu oraz nawigacji pomiędzy kategoriami produktów w sklepie.

Układ rzędowy najczęściej wykorzystywany jest przy projektowaniu sklepów spożywczych, drogerii, marketów, księgarni oraz w wielu innych branżach. Układ rzędowy nie jest optymalnym rozwiązaniem do sprzedaży produktów premium oraz kreowania wysokiej świadomości marki sprzedawanych produktów.

układ rzędowy sklepu
fot. Vonart – układ rzędowy sklepu,  meble sklepowe produkcji Vonart

Układ pętlowy

Najlepszy dla: mało powierzchniowe sklepy

Gdy najważniejsze jest: optymalne wykorzystanie ograniczonej przestrzeni handlowej

Branże: sklepy spożywcze, salony prasowe, kioski, stacje benzynowe, sklepy specjalistyczne

Układ pętlowy charakteryzuje się bardzo silnym kierunkowaniem ruchu klientów wewnątrz sklepu. Układ ten definiuje drogę jaką pokona w sklepie każdy klient, co pozwala na planowanie tego jakie produkty i w jakiej kolejności zobaczy klient. Dobre projektowanie mebli i wyposażenia sklepu pozwoli na dodatkowe optymalizowanie tego efektu. Tworzenie układu pętlowego w danej lokalizacji determinuje sposób wyposażenia sklepu. Do zagospodarowania są wszystkie ściany wewnątrz lokalizacji oraz sporo miejsca na środku sklepu, gdzie można z łatwością zmieścić nietypowe regały i gondole, stoły ekspozycyjne oraz inne ekspozycje promowanych sezonowo produktów.

fot. Vonart – układ pętlowy sklepu,  meble sklepowe produkcji Vonart

Układ o nieograniczonym przepływie ruchy

Najlepszy dla: średnio i wielko powierzchniowe sklepy, domy handlowe, butiki

Gdy najważniejsze jest: efektowna ekspozycja towarów, kreatywne zagospodarowanie powierzchni

Branże: sklepy odzieżowe, obuwnicze, drogerie, koncepty gastronomiczne,

Układ o niegraniczonym przepływie ruchu wewnątrz sklepu sprawdza się najczęściej w salonach sprzedaży i butikach oferujących produkty klasy premium. Przy wyborze takiego układu, w końcowym efekcie kluczowe znaczenie ma kreatywność. Meble sklepowe i pozostałe wyposażenie sklepu ustawia się pod różnymi kątami zachęcając odwiedzających sklep klientów do swobodnego i niespiesznego oglądania eksponowanych produktów. Otwarta powierzchnia sklepu pozwala na łatwą nawigację i stosowania przykuwających wzrok elementów, kierujących klienta prosto do części sklepu z interesującym go asortymentem. W sklepach tego rodzaju bardzo dobrze sprawują się meble sklepowe premium oraz projektowane na zamówienie, dopasowane do marki inwestora i wizerunku sklepu.

meble do drogerii Vonart
fot. Vonart – sklep o układzie z nieograniczonym przepływem ruchu, meble sklepowe produkcji Vonart
meble do marketów elektronicznych Vonart
fot. Vonart – przykład sklepu klasy premium z układem zapewniającym nieograniczony ruch klientów

2. Projekt koncepcyjny – dobry sklep zaczyna się na papierze.

Bardzo ważnym etapem w tworzeniu sklepu idealnego jest jego projektowanie. Niezależnie od tego czy korzystasz z biura projektowego czy mierzysz się z tym wyzwaniem sam, zwróć uwagę na kwestie, które omawiamy poniżej.

Jeżeli wybrałeś już układ sklepu jaki będzie najlepszy dla Twojej lokalizacji i charakterystyki branży, zacznij od zwymiarowania dostępnej lokalizacji. Następnie w zależności od wybranego układu zacznij ustawiać na planie meble sklepowe, lady kasowe, POSy i inne potrzebne wyposażenie sklepu. Pamiętaj że plan sklepu wymagał będzie wielu poprawek i optymalizacji, dlatego nastaw myśl o projekcie jak o procesie.

fot. Vonart

3. Przemyśl sterowanie ruchem klientów w sklepie

Jedną z wielu technik merchandisingu handlowego jest sterowanie ruchem odwiedzających nasz sklep nabywców. Każdy właściciel lub menadżer sklepu chce, aby odwiedzający przeszedł możliwie wszystkie działy dostępne w sali sprzedażowej,  oraz aby czas jego pobytu w sklepie był możliwie jak najdłuższy. Dobrym zabiegiem zapewniającym taki efekt jest wymuszenie zaplanowanego przez nas ruchu klientów wewnątrz sklepu. Aby zapewnić taki ruch, należy nim efektywnie pokierować od wejścia, aż do lady kasowej.

Przy planowaniu ruchu klientów należy wziąć pod uwagę trzy podstawowe reguły:

  • strefa dekompresji – klienci zatrzymują się w sklepie po pokonaniu ok 30% głębokości sklepu
  • klienci poruszają się po sklepie skręcając najchętniej w prawo
  • odwiedzający podczas kupowania potrzebują osobistej przestrzeni, niechętniej kupują w miejscach zatłoczonych, przeciskając się w tłumie

Badania nad merchendisingiem wskazują, że blisko 95% odwiedzających sklep zatrzymuje się po raz pierwszy dopiero po pokonaniu ok 30% głębokości salonu sprzedaży, w tak zwanej strefie dekompresji. Eksperci z branży retail zalecają zachowanie tej przestrzeni otwartej, niezagraconej oraz zachęcającej do wejścia głębiej. Strefa ta powinna pozostać wolna od nachalnej komunikacji wizualnej i silnej ekspozycji produktów. Najlepszą przestrzenią do zwiększenia ekspozycji jest obszar tuż za strefą dekompresji.

W sklepach średnio i wielkopowierzchniowych klient porusza się z prędkością bliską ok. 1 m/s. Ważne jest aby wewnątrz sklepu zapewnić przykuwającą i  atrakcyjną komunikację wizualną umożliwiającą nawigację i odnalezienie poszukiwanych produktów. Według badań, preferowany przez klientów kierunek zwiedzania sklepu, to ruch przeciwny do wskazówek zegara oraz tendecja do chodzenia ą po obrzeżach sklepu, z wyraźnie widoczną niechęcią do odwiedzania centralnej części sklepu, kierowania się w stronę ślepych zaułków oraz w kierunkach wymagających zawracania.

Ostatnim bardzo ważnym w kontekście sterowania ruchem elementem sklepu, jest strefa kasy. lub inaczej lada kasowa.  Zlokalizowana optymalnie w lewej części sklepu, spełnia ona bardzo ważną rolę, ponieważ, z jednej strony, jest wizytówką sklepu, a z drugiej jednym z najbardziej efektywnych sprzedażowo miejsc. Szacuje się, że udział produktów kupowanych impulsywnie podczas pobuty w strefie kasy, stanowi od 2 do 5% obrotu standardowego sklepu. Bardzo ważne jest zatem dobre projektowanie lad kasowych, utrzymanych w konwencji wybranych mebli sklepowych i  pozostałego wyposażenia sklepu.

 

 

4. Dopasowane meble sklepowe dla maksymalnej ekspozycji

Według ekspertów merchendisingu jest to najbardziej zaniedbany aspekt projektowania i planowanie układu sklepu. Przedsiębiorcy często kupują meble sklepowe i wyposażenie sklepów niedostosowane do ich potrzeb oraz charakterystyki produktów. Nie zapewniają sobie możliwości dostosowywania mebli do ich potrzeb sezonowych przez co pozostają skazania na tą samą ekspozycję przez długi czas.

Meble sklepowe i pozostałe wyposażenie sklepu powinno definiować Twoją markę. Design, kolorystyka, wykorzystane materiały nadają odpowiedniego charakteru oraz pozwalają na efektywne kreowania marki i doświadczeń podczas zakupów. Projektując i produkując meble sklepowe i wyposażenie sklepów w naszej firmie zawsze doradzamy i pomagamy wybrać optymalne rozwiązania dopasowane do projektu, ambicji i budżetu inwestora.

Meble sklepowe , regały i gondole powinny być dopasowane do charakterystyki produktów, które będą na nich eksponowane. Zakres możliwości oferowanych przez nas mebli jest bardzo duży i pozwala na pełną dowolność w aranżowaniu układu produktów na meblach. Szeroka oferta akcesoriów jak dedykowane pod produkty półki, uchwyty, haczyki i inne ekspozytory pozwalają na dobrą ekspozycję bestsellerów oraz akcesoriów dodatkowych. Priorytetem przy wyborze mebli sklepowych i akcesoriów powinna być elastyczność. Zatowarowanie sklepu zmienia się wraz z porą roku oraz innymi sezonowymi okazjami jak np. święta. Stosowanie rozwiązań systemowych Vonart pozwala na dopasowanie mebli do aktualnych potrzeb.

meble do salonów prasowych Vonart
fot. Vonart – przykład dopasowanych do produktu ekspozytorów na prasę produkcji Vonart
Kontakt

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Szukasz rozwiązań dla swojej sieci handlowej ? Zostaw nam kontakt do siebie, odezwiemy się do Ciebie się w ciągu 1 dnia roboczego.